Tips om je personeel te behouden
Iedereen is zich bewust van de ‘war on talent’ die er al enkele jaren heerst en de daarbij horende uitdaging om je werknemers te behouden.
De hedendaagse moeilijkheden blijven zich opstapelen als een rollende sneeuwbal, bijvoorbeeld:
- Vervangers zoeken voor collega’s die op pensioen gaan en de hele doorstroom daaropvolgend
- Het hoge verloop van young potentials die meestal door een concurrerende arbeidsmarkt worden afgesnoept of die ongeduldig zitten te wachten op een doorgroeikans
- Een management dat zich enkel bezighoudt met cijfers en niet met de algemene tevredenheid van de medewerkers
- Collega’s die tot over de oren in het werk zitten en frustraties delen met andere, waardoor er emotioneel onstabiele situaties ontstaan met eventueel een burn-out tot gevolg
Hier enkele tips om werknemers aan te trekken en te behouden:
Creëer een topteam
Rekruteer wijs! Stel jezelf de vragen “Wie willen we op welke stoel? Welke collega’s zitten in dat team? Welke persoonlijkheden hebben de collega’s? Welke sfeer willen we brengen?…”.
Het is belangrijk dat de teamleden elkaar aanvullen en zichzelf goed voelen in de groep. Uit studies blijkt namelijk dat medewerkers die gelukkig zijn op de vloer productiever, minder afwezig en loyaler zijn! Met andere woorden zullen ze minder snel vertrekken.
Blijf aan je bedrijf sleutelen
Weet wat de werkpunten van het bedrijf zijn en speel hier proactief op in! Wees niet te fier om te vragen wat er beter kan, werknemers willen betrokken zijn bij verbetering. Vraag naar kritische feedback van jouw werknemers en doe er iets mee.
Dit kan bijvoorbeeld door een anonieme tevredenheidsenquête af te nemen of door aan de slag te gaan met feedback die je in het verleden kreeg op exitgesprekken.
Communiceer
“Heb je het al gehoord? Het bedrijf zit in slechte papieren! Wij gaan er allemaal aan!” Elk gerucht leidt zijn eigen leven. Voorkom dat alles wordt uitvergroot of uit context wordt gehaald. Bedenk een originele manier van communiceren binnen het bedrijf. Of het nu gaat om een weektijdschriftje van het bedrijf (mogelijks per mail), mededelingen op een TV-scherm of een informatiebord in de toiletten: wees de geruchtenmolen voor en bezorg de medewerkers de juiste informatie.
Zorg ook dat je als zaakvoerder of teamleader aanwezig bent op de werkvloer en praat met de mensen. Zeg goedemorgen, bedank hen voor hun inzet, vraag hoe de zaken lopen.
Leg een talentplan voor
Dit is een absolute go, vooral voor young potentials. Zij willen weten waar zij staan over een maand, een jaar, twee jaar, tien jaar. Creëer met het Human Resources team enkele doorgroeimogelijkheden met concrete doelen en personaliseer dit (in de mate van het mogelijke) per kandidaat. Een werknemer zal minder de neiging hebben om een bedrijf te verlaten als hij of zijn een toekomstvisie heeft. Indien mogelijk hang je er ook meteen loonsverhogingen aan vast.
Investeer in teamactiviteiten
Of het nu de 10 miles, de Hercules Trophy, een personeelsfeestje of een afterwork drink met de collega’s is: moedig teambuilding aan. Niets is zo goed als een optimale teamsfeer. Al eens gedacht aan kortingstickets voor een festival of pretpark? Hiermee scoor je ongetwijfeld!
Neem tegelijk ook de vrije momenten tijdens de werkuren eens onder de loep: wat doen jouw werknemers tijdens de middagpauze? Eten ze achter de computer terwijl zij op HLN surfen en door Instagram scrollen of zitten jullie allen samen aan tafel? Waarom gooi je het niet eens over een andere boeg? Heb je plaats voor een pingpongtafel of een ‘sjotterkas’? NIET AARZELEN! Je bevordert niet alleen de motivatie en de sfeer, maar bewegen is nog gezond ook! Of misschien zijn er wel werknemers die geïnteresseerd zouden zijn in een start-to-run traject of een yogasessie.
Hou de werkdruk onder controle
Werkdruk en werkgeluk gaan hand in hand samen. De werkdruk moet precies goed zijn. Is de druk te laag dan riskeer je ongemotiveerde werknemers die zichzelf niet uitgedaagd voelen en als gevolg geen voldoening ervaren in hun werk. Is de druk te hoog dan ontstaan er frustraties, meer fouten en riskeer je een burn-out.
Hierbij hoort ook de work-life balance. Denk hierbij aan zaken zoals flexibele werkuren en de vrijheid om van thuis uit te werken. Dit getuigt meteen ook van vertrouwen in je personeel, wat in ruil zorgt voor meer werkgeluk. En, je raadt het al, een hoger personeelsbehoud.
Gebruik de kracht van social media
Deze tip is eerder voor het aantrekken van nieuw personeel. Investeer in algemene bekendheid. Verkoop het bedrijf als innoverend, vernieuwend en doelgericht. Als je vacatures hebt, post deze dan op een creatieve manier op social media. Testimonials kunnen hierbij helpen. Zo zullen potentiële kandidaten automatisch hun weg vinden naar het bedrijf.
Wees gerust ook wat creatiever en spontaner, vooral op een platform als Instagram. Dit is de ideale manier om je employer brand en bedrijfscultuur te tonen.
Zet in op duurzaamheid
Werknemers kijken steeds vaker hoe bedrijven omgaan met duurzaamheid en de impact van hun acties op de maatschappij. Vooral jongere generaties besteden hier veel aandacht aan en laten dit meespelen in hun keuze om al dan niet voor een bepaalde firma te werken.
Duurzaamheid is trouwens niet enkel milieuvriendelijk en maatschappelijk verantwoord werken, maar ook werken met aandacht voor je werknemers. Denk aan goede arbeidsomstandigheden, opleidingsmogelijkheden en alle andere maatregelen die ervoor zorgen dat je medewerkers zich langer, duurzamer, aan je willen binden.
Het hoeft ook niet moeilijk te zijn, met enkele kleine aanpassingen kom je al een heel eind. Gebruiken jullie op kantoor LED-lampen? Kan je een (elektrisch) fietsplan opstarten? Kan je extra inzetten op thuiswerk om verplaatsingen te beperken? Recycleren jullie al en gebruiken jullie glazen of nog steeds wegwerpbekers? Werken jullie zoveel mogelijk papierloos en printen jullie dubbelzijdig?
Digitaliseer
Ga mee met de tijd en digitaliseer. Medewerkers zullen efficiënter kunnen werken en dikwijls tijds- en plaats onafhankelijk (lees: extra flexibiliteit). Verder zorgt het ook voor meer transparantie en inzicht in het werk en moedigt het samenwerken aan. Daarnaast komt ook nog gewoon dat vooral de jongere generatie niet wil werken voor een bedrijf dat oubollig aanvoelt of werkt met verouderde technologie.
Digitalisatie, en voornamelijk automatisatie, kan ook zorgen voor minder fouten en een snellere doorlooptijd. Denk aan boekhoudprogramma’s waarbij de facturatie voor een groot deel geautomatiseerd kan worden, of een CRM-systeem zodat alle salesmedewerkers toegang hebben tot dezelfde en meest recente informatie.
Start met All-You-Can-Food-Friday of ManicMondayMeeting
Heb je al eens gedacht aan enkele toffe teammomenten?
- Elke laatste vrijdag van de maand een All-You-Can-Food-Friday, waarbij de werkgever of teamleader ’s middags sushi, frietjes, vegetarisch, pizza,… bestelt voor het team. Of waarbij telkens een andere collega van het team koffiekoeken meeneemt.
- ManicMondayMeeting waarbij men ’s morgens een teammeeting inplant om de doelstellingen van de komende week te bespreken gepaard met een pak granola, yoghurt, goede koffie en fijne verhalen over het weekend en iedereen kan weer verder.
Laat je verbeelding de vrije loop en kijk wat past bij jouw bedrijf en jouw team. Taco-Tuesday, Waar-is-Waldo-woensdag of dancing-donderdag, het kan allemaal.
Je hebt nu de eerste stappen gezet in het creëren van een optimale omgeving om je personeel te behouden, maar ga nu niet op je lauweren rusten. Blijf innoveren, groeien en evalueer regelmatig het werkgeluk van je werknemer.
Kan jij hulp gebruiken bij je zoektocht naar nieuwe werknemers? Neem zeker een keer vrijblijvend contact op.